SUN record
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SUN record
Sun records est un label musical fondé par Sam Phillips au 706 Union Avenue à Memphis dans le Tennessee aux États-Unis en 1950. Il est spécialisé au début dans l'enregistrement amateur pour les particuliers (mariages, cérémonies, ...), puis se tourne vers les musiciens.
Il sera à l'origine d'un grand nombre de tubes et d'artistes reconnus dans un genre qu'il contribue à créer : le rock'n'roll.
sam phillips
La première production officielle des studios Sun est en mars 1952: Drivin' Slow par Johnny London. Passionné de Blues et de Rhythm'n'blues, Phillips était l'un des rares à l'époque à enregistrer des artistes noirs. Il vit passer dans ses studios les plus grands du genre: Howlin' Wolf, Ike Turner, BB King, Rosco Gordon, Little Junior Parker (auteur de la première version de Mystery Train...
Bien qu'Ike Turner et les Kings of Rhythm y aient enregistré Rocket 88 en 1951, considéré par certains comme le premier morceau rock'n'roll de l'histoire de la musique, ce seront les studios Chess Records de Chicago, auxquels a été cédée la licence, qui bénéficieront des retombées, notamment économiques.
Le 5 juillet 1954 est une date mémorable pour le label, puisqu'Elvis Presley, alors inconnu, y enregistre That's All Right Mama, une reprise d'Arthur Crudup, qui deviendra son premier tube. Ce titre est considéré comme le premier morceau de rockabilly bien que les prémisses du genre se retrouvent chez des artistes comme Hank Williams.
Puis d'autres artistes, aujourd'hui célèbres, lui devront de leur avoir donné leur première chance, tels Carl Perkins avec Blue Suede Shoes, Jerry Lee Lewis avec Whole Lotta Shakin' Goin' On et Great Balls of Fire, Roy Orbison avec Domino, Johnny Cash avec Folsom prison blues ou encore walk the line...
Sun Records passe du petit label blues au statut de pionnier du rockabilly, créant ce son si particulier qui fait encore aujourd'hui danser toutes les générations.
Le 4 décembre 1956 est une autre date mémorable : alors que Jerry Lee Lewis, Johnny Cash, Carl Perkins se trouvent en studio pour enregistrer, débarque Elvis Presley. Ils débutent une improvisation que Sam Phillips ne manquera pas de mettre sur bandes; mais le disque ne sortira que bien des années plus tard sous le nom de The Million Dollar Quartet.
Après le rachat du contrat d'Elvis Presley par RCA Records (Radio Corporation of America, maintenant propriété de Sony BMG Music Entertainment) en 1956, puis le départ de Johnny Cash pour le label CBS Records (Columbia Broadcasting System, également maintenant propriété de Sony BMG Music Entertainment) en 1958, marque la fin de la période dorée des studios Sun.
En 1969, Sam Phillips vend Sun Records à Shelby Singleton.
Le label a aujourd'hui obtenu un statut mythique, ses disques son collectionnés et son logo est l'accessoire incontournable de la panoplie du rocker.
Brian Setzer rend hommage au label Sun dans son album Rockabilly Riot vol 1 paru en 2005.
Il sera à l'origine d'un grand nombre de tubes et d'artistes reconnus dans un genre qu'il contribue à créer : le rock'n'roll.
sam phillips
La première production officielle des studios Sun est en mars 1952: Drivin' Slow par Johnny London. Passionné de Blues et de Rhythm'n'blues, Phillips était l'un des rares à l'époque à enregistrer des artistes noirs. Il vit passer dans ses studios les plus grands du genre: Howlin' Wolf, Ike Turner, BB King, Rosco Gordon, Little Junior Parker (auteur de la première version de Mystery Train...
Bien qu'Ike Turner et les Kings of Rhythm y aient enregistré Rocket 88 en 1951, considéré par certains comme le premier morceau rock'n'roll de l'histoire de la musique, ce seront les studios Chess Records de Chicago, auxquels a été cédée la licence, qui bénéficieront des retombées, notamment économiques.
Le 5 juillet 1954 est une date mémorable pour le label, puisqu'Elvis Presley, alors inconnu, y enregistre That's All Right Mama, une reprise d'Arthur Crudup, qui deviendra son premier tube. Ce titre est considéré comme le premier morceau de rockabilly bien que les prémisses du genre se retrouvent chez des artistes comme Hank Williams.
Puis d'autres artistes, aujourd'hui célèbres, lui devront de leur avoir donné leur première chance, tels Carl Perkins avec Blue Suede Shoes, Jerry Lee Lewis avec Whole Lotta Shakin' Goin' On et Great Balls of Fire, Roy Orbison avec Domino, Johnny Cash avec Folsom prison blues ou encore walk the line...
Sun Records passe du petit label blues au statut de pionnier du rockabilly, créant ce son si particulier qui fait encore aujourd'hui danser toutes les générations.
Le 4 décembre 1956 est une autre date mémorable : alors que Jerry Lee Lewis, Johnny Cash, Carl Perkins se trouvent en studio pour enregistrer, débarque Elvis Presley. Ils débutent une improvisation que Sam Phillips ne manquera pas de mettre sur bandes; mais le disque ne sortira que bien des années plus tard sous le nom de The Million Dollar Quartet.
Après le rachat du contrat d'Elvis Presley par RCA Records (Radio Corporation of America, maintenant propriété de Sony BMG Music Entertainment) en 1956, puis le départ de Johnny Cash pour le label CBS Records (Columbia Broadcasting System, également maintenant propriété de Sony BMG Music Entertainment) en 1958, marque la fin de la période dorée des studios Sun.
En 1969, Sam Phillips vend Sun Records à Shelby Singleton.
Le label a aujourd'hui obtenu un statut mythique, ses disques son collectionnés et son logo est l'accessoire incontournable de la panoplie du rocker.
Brian Setzer rend hommage au label Sun dans son album Rockabilly Riot vol 1 paru en 2005.
custom 56- Messages : 2631
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Re: SUN record
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We don't care the People Says , Rock 'n' roll is here to stay - Danny & the Juniors - 1958
Re: SUN record
THE MILLION QUARTET
"Million Dollar Quartet" is the name given to recordings made on Tuesday December 4, 1956 in the Sun Record Studios in Memphis, Tennessee. The recordings were of an impromptu jam session among Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, and Johnny Cash. It was arguably the first supergroup.The jam session seems to have happened by pure chance. Perkins, who by this time had already met success with "Blue Suede Shoes", had come into the studios that day, accompanied by his brothers Clayton and Jay and by drummer W.S. Holland, their aim being to cut some new material, including a revamped version of an old blues song, "Matchbox". Sam Phillips, the owner of Sun Records, who wished to try to fatten this sparse rockabilly instrumentation, had brought in his latest acquisition, singer and piano man extraordinaire Jerry Lee Lewis, still unknown outside Memphis, to play piano on the Perkins session.
Sometime in the early afternoon, Elvis Presley, a former Sun artist himself but now at RCA, dropped in to pay a casual visit accompanied by a girlfriend, Marilyn Evans.[1] He was, at the time, the biggest name in show business, having hit the top of the singles charts five times, and topping the album charts twice in the preceding 12-month period. Less than four months earlier, he had appeared on The Ed Sullivan Show, pulling an unheard-of 83% of the television audience, which was estimated at 55 million, the largest in history up to that time.
After chatting with Philips in the control room, Presley listened to the playback of Perkins' session, which he pronounced to be good. Then he went out into the studio and some time later the jam session began. At some point during the session, Sun artist Johnny Cash, who had recently enjoyed a few hits on the country charts, popped in. (Cash wrote in his autobiography Cash that it was he who was first to arrive at Sun Studio that day.) Cowboy Jack Clement was engineering that day and remembers saying to himself "I think I'd be remiss not to record this" and so he did and the rest is history. As Jerry Lee pounded away on the piano, Elvis and girlfriend Evans slipped out at some point. Cash claims in Cash that "no one wanted to follow Jerry Lee, not even Elvis."
As the session continued, Phillips spotted an opportunity for some publicity and called a local newspaper, the Memphis Press-Scimitar. Bob Johnson, the newspaper's entertainment editor, came over to the studios accompanied by a UPI representative named Leo Soroca and a photographer.
The following day, an article, written by Johnson about the session, was published in the Memphis Press-Scimitar under the title "Million Dollar Quartet". The article contained the now-famous photograph of Presley seated at the piano surrounded by Lewis, Perkins and Cash. (The original, uncropped version of the photo also includes Evans, shown seated atop the piano.)
"Million Dollar Quartet" is the name given to recordings made on Tuesday December 4, 1956 in the Sun Record Studios in Memphis, Tennessee. The recordings were of an impromptu jam session among Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, and Johnny Cash. It was arguably the first supergroup.The jam session seems to have happened by pure chance. Perkins, who by this time had already met success with "Blue Suede Shoes", had come into the studios that day, accompanied by his brothers Clayton and Jay and by drummer W.S. Holland, their aim being to cut some new material, including a revamped version of an old blues song, "Matchbox". Sam Phillips, the owner of Sun Records, who wished to try to fatten this sparse rockabilly instrumentation, had brought in his latest acquisition, singer and piano man extraordinaire Jerry Lee Lewis, still unknown outside Memphis, to play piano on the Perkins session.
Sometime in the early afternoon, Elvis Presley, a former Sun artist himself but now at RCA, dropped in to pay a casual visit accompanied by a girlfriend, Marilyn Evans.[1] He was, at the time, the biggest name in show business, having hit the top of the singles charts five times, and topping the album charts twice in the preceding 12-month period. Less than four months earlier, he had appeared on The Ed Sullivan Show, pulling an unheard-of 83% of the television audience, which was estimated at 55 million, the largest in history up to that time.
After chatting with Philips in the control room, Presley listened to the playback of Perkins' session, which he pronounced to be good. Then he went out into the studio and some time later the jam session began. At some point during the session, Sun artist Johnny Cash, who had recently enjoyed a few hits on the country charts, popped in. (Cash wrote in his autobiography Cash that it was he who was first to arrive at Sun Studio that day.) Cowboy Jack Clement was engineering that day and remembers saying to himself "I think I'd be remiss not to record this" and so he did and the rest is history. As Jerry Lee pounded away on the piano, Elvis and girlfriend Evans slipped out at some point. Cash claims in Cash that "no one wanted to follow Jerry Lee, not even Elvis."
As the session continued, Phillips spotted an opportunity for some publicity and called a local newspaper, the Memphis Press-Scimitar. Bob Johnson, the newspaper's entertainment editor, came over to the studios accompanied by a UPI representative named Leo Soroca and a photographer.
The following day, an article, written by Johnson about the session, was published in the Memphis Press-Scimitar under the title "Million Dollar Quartet". The article contained the now-famous photograph of Presley seated at the piano surrounded by Lewis, Perkins and Cash. (The original, uncropped version of the photo also includes Evans, shown seated atop the piano.)
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Re: SUN record
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